16 juni 2013

Summer of love, volume 2

Lördagen den 8.6.2013 var det dags för sommarens andra bröllop. Andreas lillasyster Ida fick sin Nisse. Båda är härliga personer, med en speciell plats i mitt hjärta. 



Bröllopet var en lyckad fest med mycket kärlek och en personlig touch. Även till detta bröllop var jag med och pysslade för att göra bröllopsdagen till en minnesrik dag för brudparet.

Som i det tidigare bröllopet pysslade jag inbjudningarna och till bröllopsfesten placeringskort, programblad och platskartor. 

Idéer inför inbjudningarna bollades redan i ett tidigt skede på våren, men tillverkningen började först i april. Brudparets önskemål var att få något enkelt, men stiligt. En av de ursprungliga idéerna var att ha ett skottskrutigt prydnandsband på blå bakgrund. (Andreas morfar forskade nån gång i familjens släktled och hittade band till Skottland och klanen Home. Som ättling till klanen har alltså familjen rätt att bära klanens tartan, vilket också Andreas ibland gör...)

Home modern från Heritage of Scotland.
Själv funderar jag på att vid något skede köpa mig en klänning i detta mönster. 
Bandet visade sig dock vara svårt att hitta i rätt mönster eller ens likande skottskrutiga mönster(för att inte tala om rutigt), vilket ledde till att bandet byttes ut till ett vitt sidenband. Den blåa färgen har dock följt med hela vägen. Inbjudningarna och allt annat pysselrelaterat gjordes av mörk blå pärlskiftande kartong.



Framsidan har bara den blåa kartongbakgrunden med det vita bandet och en rosett. Bandet pryddes sedan med ett konturklistermärke med texten " Inbjudan" eller "Kutsu". Bandet fortsätter in till insidan via små snitthål, som jag skurit med kniv. Rosetten är limmad på bandet. Med andra ord, inga extra krusiduller här minsann.

Till bröllopet var bruden var inte klädd i vanlig brudklänning, utan hon bar en somrig klänning istället. Ett val, som verkligen passar Ida. 

Klänningen kommer från brudens favoritmärke; Odd Molly
Brudfrämmorna bar samma klänning men i olika färger och med lite annat mönster i tyget. 


Det som pysslades till festen har samma blåa kartong och delvis samma vita band, men en liten Paisley- aktig blomma har även kommit med i bilden. Idéen kommer från brudfrämmornas klänningsmönster. 

Blommorna fanns med som ett återkommande tema under bröllopet. 
Placeringskorten hade antingen en blå eller en rosa blomma beroende på om det var frågan om en manlig eller kvinnlig gäst. Namnet skrev jag för hand med en kalligrafitusch.


Programbladen hade samma form och nästan samma ursprungsläge som inbjudningarna. skillnaden är, att bandet är placerat högre upp. 


Jag valde att hålla mig till den blåa blomman för att fortsätta det blåa temat. Det rosa ville bruden och jag gärna ha med också, och därför lades ett smalare rosa silkesband på det vita silkesbandet. 

Pysselfabriken i full gång. Sammanlagt gjorde jag 87
placeringskort, 84 programblad och 2 placeringskartor. 
På båda banden klistrade jag en av de blåa blommorna med ursprung från klänningarna. 
Blommorna, texterna till programmen och placeringskortens vita del med blomman är alla printade med vår printer här hemma. Ni kan tänka er att det var en del att klippa ut...


Färdiga programblad. 
I programmen fanns den indisk inspirerade menyn (Nam!), en lista över de serverade dryckerna och två korsord om brudparet, som brudgummen gjort. 

Platskartorna följde även de samma tema. Även i dukningen kunde de blå- rosa färgvalen ses. Längs borden gick mörkblåa löpare och dukningen fullbordades med mörkblåa servetter (där jag fick fria händer i hur de skulle vikas). Tittar man på bordsgodiset, ser man, att även de är färgkodade. :)



Före bröllopet samlades familjen för att gå igenom bröllopets detaljer. Samtidigt råkade jag uttrycka min frustration över kvalitén på bilderna från min digikamera. Följande dag ringde svärfar och meddelade att han och svärmor ville ge en tidig gemensam födelsedagspresent åt mig och Andreas. Tack så mycket Jan och Pigge! 
Möt vår nya leksak, en  Nikon systemkamera!
Jippiii!
Kameran kom väl i användning passligt till bröllopet. Andreas hade som uppgift att agera som toastmaster, så för det mesta var det jag bakom kamera. Det klickade en hel del, för efter festen var vi ca 800 bilder rikare. Lite har vi försökt rensa bort dåliga bilder, men fortfarande finns ca 700 bilder att välja mellan. Till följande några bilder på oss redo för vigsel och fest. 

Hapsut hulmuten eteenpäin!
Bekant mönster på kjolen?

Hoppas ni haft en bra söndag!
Kram
Crisse

Inga kommentarer: